16. marraskuuta 2014

KIrjeitä kiusatulle

KivaKoulu-tunteihin liittyen 4. luokkalaisilla oli kotitehtävänä kirjoittaa kirje kuvitellulle kiusatulle. Tässä muutamia kirjeitä:

1. Hei, anteeksi kun olen kiusannut sinua. En ole ajatellut, miltä se voisi tuntua sinusta. Se, että kiusasin sinua, ei johtunut sinusta, vaan minulla itselläni on paha olla. Voitaisiinko olla kavereita?

2. Moi! 
Anteeksi, että autoin kiusaamisessasi eilen. En olisi halunnut kiusata, mutta luokan vahvin tyyppi uhkailee ja lyö. Hän pakottaa mut auttamaan sitä. Mä en ole sen kaveri, koska se kiusaa minuakin. Se lyö mua aina olkapäähän mukama kaverimerkiksi. Sitten se rupeaa huhuilemaan mun parasta kaveria. Se pelottaa ihan hirveesti. Anteeksi vielä kerran.
Ps. Voistko kertoa opelle? Se auttaisi meitä molempia.

3. Moi!
Anteeks, kun kiusasin sua viime välkällä tai no viime välkillä. Ei ollu tarkoitus, vaikka mä en pääosassa ollutkaan. Mutta tiedän, että ihan sama, onko ollut se, joka aloittaa, koska pitäis olla se, joka lopettaa. Niinpä aijon yrittää pääkiusaajallekin järkeä ja ainakin lopettaa omalta osaltani.

4. Anteeksi, että kiusasimme sinua. Olen hyvin pahoillani. En olisi halunnut kiusata sinua, mutta en uskaltanut sanoa Jarmolle. Luulin, että jos sanoisin Jarmolle vastaan, hän ei olisi enää minun kaverini ja alkaisi kiusata minua. Anteeksi!

5. Moi!
Olen nähnyt, kun sinua kiusataan. Kiusaaminen tuo sinulle varmasti stressiä. Minua harmittaa, että olen vain katsonut siitä vierestä, kun sinua kiusataan. En vain ole uskaltanut mennä väliin, koska minua pelottaa. Isot pojat ovat tosi vahvoja, joten en tullut väliin. Joten haluan pyytää anteeksi.

6. Ei kannata kiusata toisia, kun voi menettää ystäviä ja tulee paha olla ilman ystäviä. Myös kiusatulle voi sattua paljon ja joutuu vaikeuksiin. Sen takia ei kannata kiusata koskaan toisia. 

1 kommentti:

  1. Kiva-tiimin vetäjänä tuntui hyvältä lukea oppilaiden järkeviä ajatuksia. Me opettajat olemme koulussa antamassa käyttäytymismalleja sekä luomassa turvallisen ilmapiirin, jolloin kiusaamista ei synny. Jos kiusaamista esiintyy, pystymme puuttumaan siihen todella nopeasti ja tehokkaasti. Hyvä me!

    VastaaPoista